iPhone půjčovna
Konec nákupů bez DPH na GoPro.com

Konec nákupů bez DPH na GoPro.com

Protože provozuji půjčovnu akčních kamer GoPro, nemohl jsem si nevšimnout, že se změnily podmínky při nákupu na oficiálním storu GoPro.com. Kde ještě nedávno bylo možné bez zbytečných a zdlouhavých procesů vystavit fakturu DPH je dnes problém s jednoduchým doplněním VAT ID. No pojďme se na to podívat.

Minulost je minulost

Ještě nedávno stačilo po doručení zásilky napsat na podporu (livechat) a po sdělení potřebných údajů (fakturační údaje) nám GoPro „posílalo DPH zpět“. To však bylo v době, kdy se nám posílali balíčky z Holandska a i samotná faktura probíhala z té stejné země. A to jen ten zásadní rozdíl.

Změna strategie i předpisů

Už jsem párkrát zmínil, že se GoPro vlivem pandemie rozhodlo změnit svou strategii, ale upřímně mě ani nenapadlo, že kvůli tomu přijdou tak velké změny. Ne, že by vám neposlali kameru z Holandska nebo jiné země EU a vy museli čekat na balíček z Číny a ještě se museli bát, že budete muset platit CLO (jak někteří chytráci často píší), ale podnikatelé přišli o možnost nákupu bez DPH.

Pokud se ještě vrátím ke strategii, tak ta je za mě jasná. Hlavním cílem je teď koncový zákazník (nepodnikatel). GoPro nám totiž svou nabídkou říká zcela jednoznačně, abychom si nekupovali kameru a příslušenství u „přeprodejců“, ale přímo u nich. Proč? No protože z prodeje mají vyšší marži. Jak jednoduché.

Konec fakturací z EU

Věnoval jsem fakt dlouhou dobu tomu, abych zjistil kde je problém. Proč najednou nejde dopsat do faktury VAT ID. Proč nejde vystavit fakturu na plátce s 0% DPH? Jak je možné, že v rámci EU mezi podnikatelskými subjekty nefunguje nejde využít tzv. reverse charge?

Když jsem kontaktoval GoPro, dostala se mi stručná odpověď a to, že jejich systém to kvůli interním změnám nepovoluje. Odbít jsem se úplně nenechal a proto jsem napsal (jednoduše řečeno) na kompetentní místo Evropské unie, jak je možné, že společnost GoPro tuto možnost nenabízí. Odpověď přišla vcelku rychle.

„Na základě Vašeho dotazu Vás můžeme informovat, že prodejci by skutečně v případě přeshraničního prodeje zboží mezi dvěma podnikatelskými subjekty nemělo být DPH účtováno, pokud má kupující platné DIČ.“

Fakt jsem nechtěl věřit, že GoPro porušuje právní předpisy EU, takže jsem hledal dál. Bohužel moc článků na toto téma nenajdete, protože se všichni věnují výhradně nejnovějšímu modelu GoPro HERO9 Black. Kdo si počkáte, den se dočká.

Můžete mi poslat fakturu? Bingo!

Když mi dnes dorazil balíček s příslušenstvím pro GoPro kamery, říkal jsem si, že bych tomu problému mohl konečně porozumět. A ejhle. Stalo se.

Všichni, kteří jsme v minulosti na GoPro.com nakupovali víme, že fakturu v balíčku nenajdeme. Vždycky tam byl nějaký dodací list, respektive souhrn věcí, které nám byly poslány. O fakturu jsem si šel tedy říci.

Spojit se s podporou GoPro přes jejich livechat je celkem opruz. Naštěstí už trošku vím jak na to, takže se to většinou do pár pokusů podaří. Operátorovi jsem napsal číslo objednávky a požádal o zaslání faktury. Slíbil, že do pár minut ji mám v e-mailu a opravdu se tak stalo.

A teď se pořádně podívejte, kdo je uvedený na faktuře jako dodavatel zboží:

GoPro Customer Service
2111 Eastridge Ave,
Door 34037 Riverside, CA 92507

Problém vyřešen

Věříme, že z uvedené adresy lze pochopit, proč nejde použít v rámci EU tzv. reverse charge, ale pro všechny případy. Fakturu s 0% DPH nelze aplikovat v tomto případě kvůli tomu, že faktura není vystavena podnikatelským subjektem na území EU, ale právě na území USA.

A řešit DPH z USA kvůli akční kameře? To si asi každý hodně rychle rozmyslí. Takže konec spekulací, tady je ten důvod.



Další článek:
Předchozí článek:
iPhone půjčovna

Komentáře