Pokud jste se rozhodli, že si koupíte iPhone 6s na…
Proč nekupovat iPhone u operátora
V předchozím článku, ve kterém řeším reklamaci iPhonu 6 jsem nakousnul, proč se vyvarovat nákupu iPhonu (a svým způsobem i telefonů jiných značek) u operátora. Abych byl konkrétnější, položím vám otázku. Proč si kupujete telefon u operátora?
Nejčastějším důvodem je „výhodnější cena“ při prodloužení smlouvy nebo telefon na splátky bez navýšení. Jaká je však pravda?
Lepší cena při prodloužení smlouvy
Pokud uzavíráte novou nebo prodlužuje stávající smlouvu (i s lepšími podmínkami), často získáváte jako „dárek“ budget na nákup HW (telefony, tablety, modemy…). Protože sám využívám rámcovou smlouvu, kde mám desítky čísel, vím o tom své. Řekněme, že obchodník je běžný pracující člověk, který získává peníze ze sjednaných smluv. Uvedu příklad: Pro obchodníka je mnohem výhodnější, aby s vámi sepsal smlouvu s měsíčním plněním ve výši 1 000 Kč a k tomu vám dá HW budget za 4 000 Kč, než aby vám dal měsíční plnění za 800 Kč bez HW budgetu. Provizi totiž získává z měsíčního plnění, takže místo toho, že u operátora necháte 24 tisíc (po dobu smlouvy), necháte u něj jenom 19 200 Kč. Z této částky se pak počítá jeho profit.
Závěrem: Pro obchodníka je lepší, aby vám dal slevu na telefon, než abyste měli nižší měsíční plnění. Ti, kteří mají rámcové smlouvy za tisíce korun ví (sám mám +10 tisíc a tam to už skáče). Při rozhodování je pak většina lidí ráda, že mají slevu na nový telefon a s velkou radostí, že ušetří, smlouvu podepisují.
Ale! Pravda je taková, že dostanete slevu na telefon, který je u operátora většinou předražený a místo toho, abyste ušetřili za služby, platíte za ně víc, než musíte. Řešení? Smlouvejte, chtějte snížit cenu tarifu nebo cenu rámcové smlouvy a pokud chcete nový telefon, kupte si ho za ušetřené peníze někde jinde. Vyhnete se problémům (o tom se dočtete dál).
Rozložení splátek do „paušálu“ bez navýšení
Tady budu stručnější, protože se jedná o vcelku běžný a přitom absurdní tah každého prodejce. Konkrétně operátor vás tím dá se říci opět uvrtá do smlouvy a navíc, prodá vám telefon za vyšší cenu než je třeba běžně v obchodech a rozloží vám ji do měsíčních plateb. A bez navýšení? Kolikrát jsem o tom už psal, že úvěr bez navýšení dnes není nic nedosažitelného. Takže plusová hodnota? Žádná.
A proč vlastně nekupovat telefon u operátorů? Šílené reklamace!
Tímto se dostáváme zpátky k hlavnímu tématu, proč nekupovat iPhone u operátora. Pokud totiž budete muset řešit reklamaci, čeká vás v drtivé většině hotové peklo. Proč? Protože s telefonem nemůžete kam se vám zachce, ale pouze do autorizovaného servisu samotného operátora. A tím, je bohužel smluvní servis Britex, na který nenajdete moc pozitivních hodnocení, spíše naopak. Neuznávají reklamace, vrací telefony s vyjádřením „vada se neprojevuje“ případně jsou ještě v horším stavu, než v kterém bylo zařízení reklamováno. Takže místo toho, abyste telefon zanesli do autorizovaného servisu Apple, musíte reklamaci řešit s operátorem a navíc očekávat další potíže. Koho zajímají konkrétní reklamace, stačí použít google.
Proč nemůžete zanést telefon do jakéhokoli servisu?
Ačkoli si kupujete iPhone jako každý jiný, prodejcem je operátor, který má jiné podmínky s výrobcem, takže se nedočkáte stejného servisu, jak kdybyste telefon koupili jinou, respektive běžnou cestou.
Co z toho plyne?
Nenechte se „sbalit“ a telefon si raději kupte běžnou cestou. Operátor vám telefon nabídne v drtivé většině pouze jako „dárek“, který si stejně zaplatíte a přitom získáte mnohem horší podmínky, než někde jinde. I ten nejlevnější iPhone stojí pořádný balík peněz, tak proč se v případě reklamace rozčilovat?
O tom, jak dopadla reklamace iPhone 6, který byl kupovaný v Datartu a reklamován v ITS v Praze se dočtete v následujícím článku.
Další článek: Reklamace iPhone 6 – část I. – problémy + servis
Předchozí článek: Reklamace iPhone 6 – část II. – výsledek reklamace